وب سایت رسمی دکتر مهدی فتح الله
مشارکت موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در تدوین نهایی طرح آمایش تجاری
مشارکت موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در تدوین نهایی طرح آمایش تجاری
وزیر صنعت معدن و تجارت خطاب به دكتر مهدی فتح اله، رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با بیان اینکه طرح آمایش تجاری مسیر کامل یک تجارت خارجی و داخلی شامل به تحرک در آوردن تولید، ساماندهی توزیع، مدیریت صادرات و واردات را در نظر می‌گیرد، عنوان کرد: فعالیت تجاری تنها به معنای خرید و فروش کالا نبوده بلکه به مفهوم استفاده از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های تجاری با هدف تولید ارزش افزوده است.
 

منبع خبری: http://dpea.moc.gov.ir/shownews.asp?News-id=531821840
١٣٨٩/١١/١٦

دکتر غضنفری توسعه بازرگانی نوین را بر پایه آمایش تجاری دانست و از موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی خواست تا در تدوین نهایی طرح مشارکت کند.
 
وزیر صنعت معدن و تجارت خطاب به دكتر مهدی فتح اله، رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با بیان اینکه طرح آمایش تجاری مسیر کامل یک تجارت خارجی و داخلی شامل به تحرک در آوردن تولید، ساماندهی توزیع، مدیریت صادرات و واردات را در نظر می‌گیرد، عنوان کرد: فعالیت تجاری تنها به معنای خرید و فروش کالا نبوده بلکه به مفهوم استفاده از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های تجاری با هدف تولید ارزش افزوده است.
 
به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی بازرگانی ایران (شابا)، دكتر غضنفري تاکید کرد: آمایش تجاری قادر است ظرفیت‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی کشور را از بالقوه به بالفعل تبدیل کند.
 
وزیر صمت با طرح این پرسش که چه زیرساخت‌هایی باید ایجاد، تقویت، تکمیل و یکپارچه شود تا تولیدکننده داخلی از مزایای حداکثری تولید و تجارت محصولات خود با دیگر کشور‌ها برخوردار شده، افزود: به طور قطع در کنار تدوین، اصلاح و پالایش قوانین و مقررات تجاری کشورمان و تسریع در عملیات پشتیبانی تجاری، نیازمند طرح‌های نو در حوزه‌های مختلف بخش تجاری کشور هستیم.
 
به اعتقاد دکتر غضنفری با ارائه طرح‌های مبتکرانه می‌توان ضمن استفاده از سابقه و ظرفیت تجاری کشورمان در منطقه و موقعیت راهبردی جغرافیایی ایران، کارایی و اثربخشی تجارت خارجی کشور را ارتقا بخشیده و ظرفیت‌های کسب و ‌کار، اشتغال و سرمایه‌گذاری کشور را عملیاتی کرد.
 
وی با طرح این جمله که پژوهشگران جوان در کنار متخصصان با تجربه حوزه بازرگانی نیازمند حرکتی نو به سمت رسیدن به دستاوردهای بزرگ در این حوزه هستند، تصریح کرد: در زمان حاضر آمایش تجاری کشور به یک نیاز مهم تبدیل شده است و برای اینکه انبوه منافع تجاری به داخل بازگردد، باید در مورد این موضوع راهبردی که سال‌ها مورد غفلت بوده مورد توجه جدیدی صورت گیرد.
 
به باور وزیر ، طرح آمایش تجاری، ظرفیت‌های کشور را جهت قرار گرفتن در مسیر رشد و توسعه سنجیده، نیازمندی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بخش تجاری استان‌ها و ملی را مورد ارزیابی قرار داده و حجم سرمایه‌گذاری لازم جهت رسیدن به وضعیت مطلوب را برآورد می‌کند.
 
وی توضیح داد: بدون شک برای استقلال کامل در تجارت خارجی و بهره‌گیری از همه ارزش افزوده بخش تولید و تجارت کشور این گمشده تاریخی باید مورد باز‌شناسی و مداقه اصولی قرار گیرد. شاید پژوهش در این زمینه بتواند بیش از پیش کاستی‌های این حوزه را در کنار اقدامات صورت‌گرفته نشان دهد.
 
دکتر غضنفری، سپس در بخش دیگری از سخنان خود از مراکز تحقیقاتی به عنوان گسترش‌دهندگان مرزهای دانایی و محدودکنندگان حوزه نادانی نام برد و گفت: پژوهشگران تنها کسانی هستند که با استقرار در مرز میان فضای دانایی و نادانی دست به مطالعه، بررسی و کاوش ژرف زده و تلاش می‌کنند با کشف قواعد حاکم بر پدیده‌ها، به فضای خاکستری و بعضا سیاه، روشنی بخشید و با گذر از مرز نادانی، سپیدی‌های دنیای دانایی را توسعه دهند.
 
دكتر غضنفري کشف اولویت‌های پژوهشی را در شناخت نیازهای واقعی جامعه موثر دانست و ضمن اشاره به دام‌ها و یا تله‌های تحقیق گفت: اگر پژوهشی بیش از حد نظری و غیرکاربردی باشد بیانگر آن است که محقق در مسیر اصلی تحقیق قرار ندارد زیرا دانشی که او پدید می‌آورد نمی‌تواند راهگشای پیچیدگی‌های نهفته در مسیر زندگی مردم باشد.
 
دکتر غضنفری ادامه داد: از سوی دیگری ژرف‌اندیشی در مرز میان دانایی و نادانی حوصله و صبر بسیار می‌خواهد چون ممکن است محقق به فوریت به جواب مناسب دست پیدا نکند و شاید یکی دیگر از تله‌ها برای محققین این است بجای اینکه رنج کشف قواعد پیچیده حاکم بر پدیده‌ها را بر جان بخرند دست به کار ترجمه و مرور کار دیگران شوند تا نتایج زودتری بدست آرند.
 
 
 
وی تصریح کرد: بنابراین پژوهشگران موسسه مطالعات ضمن استفاده از کار دیگران نباید در مقایسه میان پژوهش کاربردی و ترجمه، دومی را در اولویت نخست قرار دهند، مگر آنکه کار ترجمه مقدمه‌ای بر پژوهش کاربردی باشد.
 
وزیر صمت با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز قانون هدفمندی یارانه‌ها، بر پژوهش مرتبط و به روز تاکید کرد. از نظر دکتر غضنفری اجرای این قانون فضا را برای فعالیت‌های جدید تحقیقاتی و عملیاتی نوآورانه و متهورانه هموار کرده است. اینکه در شرایط جدید هزینه‌هایی را که تاکنون پنهان بوده و اکنون آشکار شده‌اند چگونه باید شکار کرد موضوع تحقیقاتی مهمی است که نیازمند تلاش وافر است.
 
وی با تاکید مجدد بر نهضت کاهش قیمت تمام‌شده، افزود: موسسه مطالعات باید پشتوانه همه شرکت‌ها و بنگاه‌هایی باشد که در نظر دارند مبارزه بی‌امان با هزینه‌ها و اتلاف‌ها را شروع کرده و به انجام برسانند و البته این خود نوعی موضوع پژوهشی کاربردی است که نباید به هیچ وجه از دستور کار خارج شود.
 
دکتر غضنفری همچنین از موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی به عنوان یکی از مجموعه‌های اصلی نام برد که از ابتدا موضوع هدفمندی یارانه‌ها را پیگیری کرده و قانون کنونی نتیجه پژوهش‌های کاربردی و خلاقانه همه دلسوزان است. شاید بتوان گفت نهضت کاهش قیمت تمام‌شده گام بعدی مورد توجه در این رویکرد باشد.
 
وزیر صمت تاکید کرد: موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی باید با پیشتازی در پژوهش‌های مورد نیاز آنها را به اطلاع محققین، فعالان اقتصادی و مسئولان کشور برساند.
 
د
طراحی وب سایت © آبادیس