وب سایت رسمی دکتر مهدی فتح الله
حوزه های تخصصی
 

رديف

حوزه کاری : طراحی، استقرار، مدیریت، مشاوره، اموزش 

1

معماري كسب و كار، معماری داده و اطلاعات و معماری فرایندها

Business, DATA ,information and process Architecture

2

نظام هاي مديريت توليد و عمليات

Production and Operation Management system 

3

مديريت زنجيره تامين و لجستيك

logistics and supply chain management

4

نگهداري و تعميرات

Preventive maintenance 

5

معماري محصول و توسعه محصول جديد 

Product Architecture
new product development(NPD)

6

مديريت سيستم و  مديريت كيفيت 

System Management 
Quality management

 

7تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم 
DIGITAL TRANSFORMATION 
INDUSTRY 4.0

 

برخي محور ها و موضوعات پيشنهادي جهت تعريف پايان نامه و تدوين مقالات علمي:
توضیح :
عناوین مورد اشاره صرفا محور مباحثی است که برای تعریف موضوع تحقیق می تواند مورد استفاده قرار گیرد . بدیهی است موضوعات تحقیق و پایان نامه می بایست با دقت و جزئیات بیشتر، به نحوی هدفمند و توام با نواوری علمی بیان گردد.

 

حوزه برنامه ریزی و معماري كسب و كار :
  1. چگونگي ايجاد يكپارچگي و همراستايي در راهبرد ها، فرايند ها و اطلاعات در كسب و كار ها
  2. کاربرد مباحث نوین در برنامه ریزی ( تئوری اشوب، تئوری بازی، تئوری فاجعه و ...)
  3. الگوی توسعه کسب وکا رهای خرد، کوچک و متوسط sme  ها 
  4. الگوهای توسعه کسب وکارهای بزرگ مقیاس 
  5. توسعه الگوهاي ملي برنامه ريزي و سياست گذاري بخش صنعت،‌معدن و تجارت (‌سياست هاي توسعه صنعتي ، معدني و تجاري)
  6. بازی سازی در حوزه توسعه استراتژی
  7. الگو های توسعه کسب وکار های جدید START UP , ACCELERATOR، کسب وکارهای پلتفرمی و مانند آن
  8. راهبردهای توسعه و تحول انقلاب صنعتی چهارم / تحول دیجیتال / هوشمند سازی در صنعت و کسب وکارها 
  9. الگوهای توسعه صنعتی / امایش سرزمینی / عدالت صنعتی 
  10. مدلسازی اندازه گیری و تعیین شدت یا درجه رقابت/ تبدیل اقیانوس ابی به قرمز در حوزه مدیریت استراتژیک 
حوزه معماری داده، اطلاعات و فرايند ها :
 
  1. طراحی و استقرار نظام های حکمرانی داده و فرایند و فناوری در کسب وکارها
  2. الگوها و روش های مدیریت یکپارچگی داده و فرایند 
  3. برنامه ریزی و بهبود فرایند های کسب وکار PBI
  4. فرایند کاوی / داده کاوی 
  5. معماری داده و مدیریت چرخه عمر اطلاعات 
  6. مدیریت کیفیت داده- طراحی و پیاده سازی نظام 
  7. طراحی نظام و روش های ارزیابی و ممیزی کیفیت و یکپارچگی داده و فرایند و ابزارهای پیاده سازی ان 
  8. مدیریت یکپارچگی داده - طراحی نظام و پیاده سازی ان 
  9. الگوهای مدیریت خدمات فناوری و اطلاعات COBIT. ITIL
  10. الگوها و مدلهای ارزیابی و تحلیل بلوغ داده، فرایند و فناوری 
  11. الگوهای مدیریت داده های حجیم BIG DATA 
  12. الگوهای هوشمندی کسب وکار، تحلیل داده، داده کاوی و یادگیری ماشین در صنایع و کسب وکارهای مختلف 
  13. ارزش زایی جریان داده و فرایند در جهت تحقق اهداف کسب وکار 

حوزه مديريت توليد و عمليات :
  1. توليد بدون كارخانه و توليد مجازي راهكار ها، ابزار ها و سازوكار هاي مديريتي و اجرايي
  2. الگوها و روش های توسعه مزيت رقابتي،‌ چگونگي كاهش هزينه و افزايش كيفيت در محصولات و خدمات
  3. اندازه گيري و مدلسازی درجه انعطافپذيري چابكي  و ناب بودن- هوشمندی  در سازمانها و  فرايند هاي توليدي
  4. راهبرد ها و راهكارهاي بهينه سازي ظرفيت هاي توليدي
  5. الگوها و مدلهای بهینه سازی کاهش چرخه زمانی در تولید 
  6. شكل گيري بنگاههاي بزرگ و توانمند و توسعه ارتباطات و تعاملات شبكه اي و اتحاد هاي راهبردي(JV) في مابين بنگاههاي داخلي و خارجي
  7. روش هاي افزايش توانمندي بنگاه ها و توسعه و تقويت مزيت رقابتي  در سطح كلاس جهاني
  8. الگوهاي نوين مديريتي بنگاه هاي بزرگ ،خرد ،كوچك و متوسط
  9. توسعه الگوهاي كاهش قيمت تمام شده محصولات و خدمات
  10. متناسب سازي يكپارچه سازي  و توسعه راهبرد هاي DFM,DFL,DFSC,DFV,DFX  در كسب و كار هاي توليدي
  11. کارخانه هوشمندsmart manufacturing / اتوماسیون و مکانیزاسیون تولید/ هایپر اتوماسیون 
  12. کارخانه متصل CONNECTED FACTORY
  13. الگوهای عملی ناب سازی و چابک سازی در صنعت 
  14. تحول دیجیتال در صنعت/ انقلاب صنعتی چهارم و پنجم 
  15. سیستم های تولید هولونیک -HOLONIC MANUFACTURING SYS
حوزه مديريت زنجيره تامين و لجستيك  :
  1. چگونگي يكپارچه سازي  توليد و تجارت و ديگر اركان زنجيره تامين از ابعاد مختلف راهبرد ها، فرايند ها، اطلاعات و ...
  2. مدلسازي و بهینه سازی ساختار و ارکان و اجزای شبكه تامين، توليد  و توزيع در كسب و كار هاي مختلف (لايه بندي شبكه ، هاب هاي لجستيكي، کراس داک و ...)
  3. راهبرد ها و تكنيك هاي  تامين،  توليد  و توزيع  در مقياس جهاني GSCM/ لجستیک و زنجیره تامین بین المللی 
  4. الگوهاي تشكيل و توسعه شركت هاي 3pl , 4pl  , 5PL
  5. معماری ارکان و مولفه های زنجیره تامین و لجستیک 
  6. توسعه مدل زنجيره ارزش خدمات SERVICE CHAIN MNG
  7. چگونگي ايجاد  و تحول در نظام مديريت ارتباطات تامين كنندگان و مشتريان SRM , CRM
  8. توسعه و بهبود نظام های همکاری و قرارداد در زنجیره تامین 
  9. توسعه مدل هاي لجستيك مستقيم و لجستيك معكوس  در كسب و كار هاي مختلف و در سطوح ملی -بخشی و بنگاهی 
  10. توسعه علمي و كاربردي مدلهاي مديريت زنجيره تامين و لجستيك در كسب و كار هاي مختلف ( صنايع معدني ، کشاورزی ، صنايع توليدي و مونتاژي و ...)
  11. توسعه مدلهاي طراحي براي لجستيك design for logistics ( DFL)
  12. توسعه مدلهاي كسب و كار هاي شبكه اي / الگوی توسعه خوشه ها/ spx  ها 
  13. مدلسازي و مديريت زمان در طول زنجيره تامين - الگو های بهینه ساز ی و کاهش زمان در طول زنجیره
  14. جايگاه نقطه متمايز سازي و متعادل سازي سياست هاي كششي و فشاري در طول زنجيره
  15. توسعه نظام ها و مدلهاي طراحی و توسعه تولید و محصول مبتنی بر زنجيره تامین DESIGN FOR SCM
  16. ارزیابی و تحلیل و اندازه گیری اثر شلاقی در زنجیره تامین 
  17. راهبرد هاي اعتماد سازي در كسب و كار هاي شبكه اي
  18. مديريت و متعادل سازی ظرفيت در طول زنجيره
  19. مديريت مالی زنجيره تامين FSCM/ طراحی و توسعه روش های جدید تامین مالی زنجیره ای SCF
  20. طراحی و کاربرد فناوري هاي نوين و هوشمندی در طول زنجيره تامین و لجستیک 
  21. مدیریت ارتباطات توسعه یافته XRM
  22. مدیریت ارتباطات شرکا PARTNER R.M
  23. سیستم های اطلاعات مدیریت لجستیک logistics management information system =LMIS
  24. توسعه الگو های لجستیک و زنجیره تامین در سیستم های کارگاهی، پروژه ای و EPC
  25. مدل سازی و بهینه سازی سیستم های لجستیک و زنجیره تامین در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی
  26. مدلسازی و بهینه سازی سیستم های لجستیک و زنجیره تامین در صنعت سلامت
  27. مدلسازی و بهینه سازی سیستم های لجستیک و زنجیره تامین در صنعت بیمه و بانک
  28. لجستیک و زنجیره تامین در شرایط بحران  و بلایای طبیعی
  29. مدلهای عارضه یابی / ارزیابی و سنجش بلوغ و تعالی لجستیک و زنجیره تامین
  30. مدل سازی و بهینه سازی زنجیره تامین و لجستیک اقلام خطرناک
  31. مدل سازی و بهینه سازی زنجیره تامین اقلام با عمر کوتاه ( مثل گل و مواد فساد پذیر و ...)
  32. مدلسازی و بهینه سازی لجستیک گرم
  33. کاربردهای اینترنت اشیا در زنجیره تامین
  34. کاربردهای بلاک چین در زنجیره تامین 
  35. مدل سازی و بهینه سازی زنجیره تامین گردشگری و صنعت توریسم
  36. مدل سازی و بهینه سازی زنجیره تامین فرودگاهی
  37. مدل سازی و بهینه سازی لجستیک شهری
  38. مدیریت داده های حجیم در زنجیره تامین 
  39. الگوها و روش های طراحی وتوسعه محصول جدید NPD در انطباق با زنجیره تامین 
  40. الگوهای توسعه زنجیره تامین هوشمند و SCM4.0 در چارچوب IND4.0
  41. الگوهای تغذیه خطوط تولید و روش های بهبود و بهینه سازی انها 
  42. حکمرانی تامین - SOURCING GOVERNANCE 
  43. زنجیره تامین به عنوان خدمت SCas
حوزه نگهداری و تعميرات :
  1. سيستم هاي نگهداري و تعميرات هوشمند ، ناب و چابک  
  2. توسعه سيستم هاي نت مجازي، سیستم های مدیریت نت کامپیوتری CMMS
  3. طراحي نظام مديريت يكپارچه نت (در تعامل با ديگر نظام هاي توليد،كيفيت ،طراحي محصول ،طراحي كارخانه و ...)
  4. نت مبتني بر قابليت اطمينان ، مدلها و تكنيك ها( RELIABILITY CENTRED MAINTENANCE )  RCM
  5. طراحي و پياده سازي نظام سنجش و پايش عملكرد  و اثر بخشی نت
  6. رويكردهاي جديد برنامه ريزي و مديريت نت، استراتژي ها و تكنيك ها
  7. توسعه مدلهای بهینه سازی نگهداری و تعمیرات
  8. نت جهاني WCM
  9. نظام های مدیریت  خوردگی در صنعت 
  10. مديريت چرخه عمر اموال و دارايي ها، سياست ها ،راهبرد ها و تكنيك ها ASSET MNG .
  11. تاثیر تحولات فناوری و انقلاب صنعتی چهارم بر نگهداری و تعمیرات
  12. ENTERPRISE ASSET MANAGEMENT سیستم های مدیریت اموال سازمانی 
حوزه معماري محصول  و توسعه محصول جديد :
  1. استراتژی های توسعه محصولات و خدمات جدید در کسب وکارهای مختلف 
  2. مدلسازي توسعه سكو يا پلتفرم در صنايع مختلف و تبيين و تفسير اصول و قواعد مربوطه
  3. توسعه و تبيين سياست هاي مديريت تنوع اقلام در واحدهاي صنعتي  و طراحي براي متنوع سازي محصولات  DFV
  4. چگونگي اجراي راهبرد هاي متناسب سازي انبوه  MASS CUSTOMIZATION  در كسب و كار هاي مختلف
  5. چگونگي اجراي راهبرد هاي تاخير در توليد  POSTPONMENT ، تبيين و تفسير اصول و قواعد مربوطه
  6. چگونگي توسعه محصول جديد در صنايع مختلف  NPD ، فرايند ها ، راهبرد ها ، تكنيك ها و ...
  7. چگونگي توسعه كسب و كار هاي جديد NBD و توسعه خدمات جديد NSD راهبرد ها،ملاحظات اقتصادي و تجاري و تكنيك ها
  8. مديريت چرخه عمر محصول PLM  تكنيك ها و راهبرد ها و  تبيين و تفسير اصول و قواعد مربوطه
  9. طراحي روش تعيين ميزان تشابه و عدم تشابه  در محصولات و مولفه هاي مختلف
  10. الگوهای معماری محصول و بهینه سازی تکنیک ها و روش های مربوطه 
  11. چگونگي معماري محصولات ماژولار و تعيين درجه ماژولاريتي اجزا  و قطعات ، تبيين و تفسير اصول و قواعد مربوطه
  12. چگونگي اجراي راهبرد هاي مشترك سازي متناسب سازي انبوه-متمایز سازی- تعویق در تولید استاندارد سازي و ... در صنعت
  13. الگو های توسعه پلتفرم و تعداد و ترکیب بهینه انها در کسب وکار های مختلف
  14. استراتژي هاي نواوري در توسعه محصول ، توسعه كسب و كار و توسعه خدمات جديد
  15.  بهینه سازی توسعه محصول
  16. اندازه گيري و مدلسازي ريسك توسعه محصول جديد و روشهاي مديريت ان
  17. تبيين و توسعه مدلهاي طراحي براي تعالي DFX در ارتباط با معماري محصول و توسعه محصول جديد
  18. مدلسازی اقتصاد تنوع و ارتباط ان با اقتصاد مقیاس در تولید محصولات  ECONOMY OF SCOPE & SCALE
  19. الگوها و مدلهای تجاری سازی محصولات و خدمات LUNCH PLAN
  20. تحلیل و بررسی مولفه های اقتصادی و تجاری توسعه محصول جدید ( سیاست های قیمت گذاری، برندینگ، بسته بندی و ...)
  21. مدلسازی موقعیت یابی  و قیمت گذاری محصولات جدید در بازار
  22. توسعه محصولات و فناوری های دیجیتال 
  23. الگوهای توسعه و تحول کسب وکارهای پلتفرمی 
حوزه مديريت سيستم و مديريت كيفيت :
  1. مديريت كيفيت در بخش خدمات، راهبرد ها روش ها و تكنيك ها
  2. توسعه مدلهاي تلفيقي و تركيبي از ابزار ها و تكنيك هاي  مديريت كيفيت و بهره وري
  3. طراحي و توسعه مدلهايي براي اندازه گيري و پايش درجه كيفي محصولات و خدمات
  4. الگوها، مدل ها و راهبردهای توسعه و بهبود ارزیابی و سنجش و پایش بهره وری
  5. مدلسازي، ارزيابي و اندازه گيري درجه ارزش، محصولات ، خدمات ، فرايند ها و ...
  6. مدیریت و مهندسی هزینه های کیفیت 
  7. طراحی و تدوین استانداردهای کیفی و تخصصی 
  8. مدیریت کیفیت فرایند/ مدیریت کیفیت اطلاعات 
  9. و ....
 سایر محورهای نواورانه و فناورانه ( صرفا با تمرکز بر مباحث و کاربرد های صنعتی و حوزه دانشی مهندسی صنایع )
1- حوزه اینترنت اشیا IOT
2- پرینتر های سه بعدی 3D PRINTER
3- مدیریت داده های بزرگ BIG DATA
4- رایانش ابری CLOUD COMPUTING
5-جمع سپاری CROWD SOURCING
6- کارخانه متصل CONNECTED FACTORY
7-مدیریت تجربه مشتری CUSTOMER EXPERIENCE MNG
8- کسب وکار های مبتنی بر رایانش ابری CLOUD BUSINESS
9- کسب وکار های مبتی بر فناوری مالی  FINTECH
10- علم داده DATA SCIENCE
11- واقعیت مجازی VIRTUAL REALITY
12- هوش مصنوعی ARTIFICIAL INTELLIGENCE
13-روباتیک ROBATICS
14- فناوری بلاک چین BLOCKCHAIN
15- انقلاب صنعتی چهارم INDUSTRY 4 
16- سیستم های سایبر- فیزیک CYBER PHYSICAL SYSTEMS
17- اینترنت افراد IOP
18- اینترنت خدمات IOS
19- جهان هوشمند SMART WORLD
20- یادگیری ماشین   MACHIN LEARNING 
21- انقلاب صنعتی پنجم Ind5.0
22- متاورس 
23- کسب وکارهای پلتفرمی business platform
24- تحول دیجیتال - digital transformation






 


 
توضيح مهم  :

موارد فوق الذكر محور موضوعات پيشنهادي است و مي تواند موضوعات متعدد و متنوع و حتي تركيبي ديگري را نيز شامل گردد. همچنين براي تعريف تز كارشناسي ارشد  و دكترا  ارايه ايده اي جديد و نواورانه با تمركز بر ارايه طرح و مدل نظري و كاربردي ، بهينه سازي كمي ،توسعه تئوري ، توسعه متودولوژي جديد و مدل مفهومي ، تحليل كمي و كيفي و ارزيابي مقايسه اي،  بومي سازي مدل ها و تكنيك ها و اجراي عملياتي روش هاي پيشنهادي مي تواند ملاك عمل باشد.

برخی راهبردهای توسعه ایده برای موضوع تحقیق و پایان نامه:

•        جدید بودن و منحصربفردبودن:ارایه ایده ، تئوری  و یا یک مدل یا نظریه جدید و بدیع

•        تغییر مدل ذهني : كنار گذاشتن تفكرات قبلي  و باز اندیشی مجدد در خصوص پدیده مورد بررسی

•        ابعاد:روي چندين بعد فکرکردن، ابعاد جدیدی را به مساله اضافه کردن

•        سمت و سو: درجهت ديگري هم به مسئله فکرکردن

•        درهم تنيدن: ايده هاي مختلف، ابزار ها و تکنیک های مختلف را به هم پيوند دادن

•        بخش بخش کردن: جزء جزء کردن ايده به بخش هاي مختلف و بررسی تاثیر هر یک و نیز اثرات متقابل انها

•        اصلاحات: انجام بهبود  و تنظيمات روي ايده موجود در جهت بهتر شده نتایج روش کار و مانند ان  

•        مشابهت: استفاده و بهره برداری از الگو ها و موقعيت هاي مشابه ديگر برای تحلیل و حل مساله مورد نظر

•        و مانند  ان .....
طراحی وب سایت © آبادیس