رديف | موضوع |
1 | معماري كسب و كار، معماری داده و اطلاعات و معماری فرایندها Business, DATA ,information and process Architecture |
2 | نظام هاي مديريت توليد و عمليات Production and Operation Management system |
3 | مديريت زنجيره تامين و لجستيك logistics and supply chain management |
4 | نگهداري و تعميرات Preventive maintenance |
5 | معماري محصول و توسعه محصول جديد Product Architecture new product development(NPD) |
6 | مديريت سيستم و مديريت كيفيت System Management Quality management |
برخي محور ها و موضوعات پيشنهادي جهت تعريف پايان نامه و تدوين مقالات علمي:
توضیح :
عناوین مورد اشاره صرفا محور مباحثی است که برای تعریف موضوع تحقیق می تواند مورد استفاده قرار گیرد . بدیهی است موضوعات تحقیق و پایان نامه می بایست با دقت و جزئیات بیشتر، به نحوی هدفمند و توام با نواوری علمی بیان گردد.
حوزه برنامه ریزی و معماري كسب و كار :
- چگونگي ايجاد يكپارچگي و همراستايي در راهبرد ها ، فرايند ها و اطلاعات در كسب و كار ها
- مباحث نوین در برنامه ریزی ( تئوری اشوب، تئوری بازی، تئوری فاجعه و ...)
- الگوی توسعه کسب وکا رهای خرد، کوچک و متوسط sme ها
- الگوهای توسعه کسب وکارهای بزرگ مقیاس
- توسعه الگوهاي ملي برنامه ريزي و سياست گذاري بخش صنعت،معدن و تجارت (سياست هاي توسعه صنعتي ، معدني و تجاري)
- بازی سازی در حوزه توسعه استراتژی
- الگو های توسعه کسب وکار های جدید START UP , ACCELERATOR و مانند آن
- راهبردهای توسعه و تحول انقلاب صنعتی چهارم / تحول دیجیتال
- الگوهای توسعه صنعتی / امایش سرزمینی / عدالت صنعتی
- مدلسازی اندازه گیری و تعیین شدت یا درجه رقابت/ تبدیل اقیانوس ابی به قرمز در حوزه مدیریت استراتژیک
حوزه معماری داده، اطلاعات و فرايند ها :
- معماری سازمانی، معماری اطلاعات و معماری فرایند- الگوها، مدل ها و چارچوب های پیشنهادی
- حکمرانی داده و فرایند و فناوری در کسب وکارها
- الگوها و ور ش های مدیریت یکپارچگی داده و فرایند
- معماری و مدیریت فرایندهای کسب وکار
- برنامه ریزی و بهبود فرایند های کسب وکار PBI
- فرایند کاوی
- معماری داده و مدیریت چرخه عمر اطلاعات
- مدیریت کیفیت داده / مدیریت یکپارچگی داده
- الگوهای مدیریت خدمات فناوری و اطلاعات COBIT. ITIL
- الگوها و مدلهای ارزیابی و تحلیل بلوغ داده، فرایند و فناوری
- مدلسازی جریان داده و اطلاعات
- الگوها و مدلهای ارزیابی کیفیت داده و فرایند
- الگوهای مدیریت داده های حجیم BIG DATA
- الگوهای هوشمندی کسب وکار، تحلیل داده، داده کاوی و یادگیری ماشین در صنایع و کسب وکارهای مختلف
حوزه مديريت توليد و عمليات :
- توليد بدون كارخانه و توليد مجازي راهكار ها ، ابزار ها و سازوكار هاي مديريتي و اجرايي
- توسعه مزيت رقابتي ،چگونگي كاهش هزينه و افزايش كيفيت در محصولات و خدمات
- اندازه گيري و مدلسازی درجه انعطافپذيري چابكي و ناب بودن در سازمانها و فرايند هاي توليدي
- راهبرد ها و راهكارهاي بهينه سازي ظرفيت هاي توليدي
- الگوها و مدلهای بهینه سازی کاهش چرخه زمانی در تولید
- شكل گيري بنگاههاي بزرگ و توانمند و توسعه ارتباطات و تعاملات شبكه اي و اتحاد هاي راهبردي(JV) في مابين بنگاههاي داخلي و خارجي
- روش هاي افزايش توانمندي بنگاه ها و توسعه و تقويت مزيت رقابتي در سطح كلاس جهاني
- الگوهاي نوين مديريتي بنگاه هاي بزرگ ،خرد ،كوچك و متوسط
- توسعه الگوهاي كاهش قيمت تمام شده محصولات و خدمات
- متناسب سازي يكپارچه سازي و توسعه راهبرد هاي DFM,DFL,DFSC,DFV,DFX در كسب و كار هاي توليدي
- کارخانه هوشمندsmart manufacturing
حوزه مديريت زنجيره تامين و لجستيك :
- چگونگي يكپارچه سازي توليد و تجارت و ديگر اركان زنجيره تامين از ابعاد مختلف راهبرد ها ، فرايند ها ، اطلاعات و ...
- مدلسازي و بهینه سازی ساختار و ارکان و اجزای شبكه تامين، توليد و توزيع در كسب و كار هاي مختلف (لايه بندي شبكه ، هاب هاي لجستيكي، کراس داک و ...)
- راهبرد ها و تكنيك هاي تامين، توليد و توزيع در مقياس جهاني GSCM
- الگوهاي تشكيل و توسعه شركت هاي 3pl , 4pl , 5PL
- معماری ارکان و مولفه های زنجیره تامین
- توسعه مدل زنجيره ارزش خدمات SERVICE CHAIN MNG
- چگونگي ايجاد و تحول در نظام مديريت ارتباطات تامين كنندگان و مشتريان SRM , CRM
- توسعه و بهبود نظام های همکاری و قرارداد در زنجیره تامین
- توسعه مدل هاي لجستيك مستقيم و لجستيك معكوس در كسب و كار هاي مختلف و در سطوح ملی -بخشی و بنگاهی
- شناسايي و توسعه كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در طول زنجيره
- توسعه علمي و كاربردي مدلهاي مديريت زنجيره تامين و لجستيك در كسب و كار هاي مختلف ( صنايع معدني ، کشاورزی ، صنايع توليدي و مونتاژي و ...)
- توسعه مدلهاي طراحي براي لجستيك design for logistics ( DFL)
- توسعه مدلهاي كسب و كار هاي شبكه اي / الگوی توسعه خوشه ها/ spx ها
- مدلسازي و مديريت زمان در طول زنجيره تامين - الگو های بهینه ساز ی و کاهش زمان در طول زنجیره
- جايگاه نقطه متمايز سازي و متعادل سازي سياست هاي كششي و فشاري در طول زنجيره
- توسعه نظام ها و مدلهاي طراحی و توسعه تولید و محصول مبتنی بر زنجيره تامین DESIGN FOR SCM
- ارزیابی و تحلیل و اندازه گیری اثر شلاقی در زنجیره تامین
- راهبرد هاي اعتماد سازي در كسب و كار هاي شبكه اي
- مديريت و متعادل سازی ظرفيت در طول زنجيره
- مديريت مالی زنجيره تامين FSCM/ طراحی و توسعه روش های جدید تامین مالی زنجیره ای SCF
- فناوري هاي نوين و هوشمندی در طول زنجيره ، روند ها و كاربرد هاي انها
- مدیریت ارتباطات توسعه یافته XRM
- مدیریت ارتباطات شرکا PARTNER R.M
- سیستم های اطلاعات مدیریت لجستیک logistics management information system =LMIS
- توسعه الگو های لجستیک و زنجیره تامین در سیستم های کارگاهی، پروژه ای و EPC
- مدل سازی و بهینه سازی سیستم های لجستیک و زنجیره تامین در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی
- مدلسازی و بهینه سازی سیستم های لجستیک و زنجیره تامین در صنعت سلامت
- مدلسازی و بهینه سازی سیستم های لجستیک و زنجیره تامین در صنعت بیمه و بانک
- لجستیک بین الملل، تئوری ها و مدل های بهینه سازی
- لجستیک و زنجیره تامین در شرایط بحران و بلایای طبیعی
- مدلهای عارضه یابی و تعالی لجستیک و زنجیره تامین
- مدل سازی و بهینه سازی زنجیره تامین و لجستیک اقلام خطرناک
- مدل سازی و بهینه سازی زنجیره تامین اقلام با عمر کوتاه ( مثل گل و مواد فساد پذیر و ...)
- مدلسازی و بهینه سازی لجستیک گرم
- کاربردهای اینترنت اشیا در زنجیره تامین
- کاربردهای بلاک چین در زنجیره تامین
- مدل سازی و بهینه سازی زنجیره تامین گردشگری و صنعت توریسم
- مدل سازی و بهینه سازی زنجیره تامین فرودگاهی
- مدل ها و الگوهای توسعه زنجیره تامین الکترونیکی eSCM
- مدل سازی و بهینه سازی لجستیک شهری
- مدیریت داده های حجیم در زنجیره تامین
- الگوها و روش های طراحی وتوسعه محصول جدید NPD در انطباق با زنجیره تامین
- الگوهای توسعه زنجیره تامین هوشمند و SCM4.0 در چارچوب IND4.0
حوزه نگهداری و تعميرات :
- سيستم هاي نگهداري و تعميرات هوشمند ، ناب و چابک
- توسعه سيستم هاي نت مجازي ، سیستم های مدیریت نت کامپیوتری CMMS
- طراحي نظام مديريت يكپارچه نت (در تعامل با ديگر نظام هاي توليد،كيفيت ،طراحي محصول ،طراحي كارخانه و ...)
- نت مبتني بر قابليت اطمينان ، مدلها و تكنيك ها( RELIABILITY CENTRED MAINTENANCE ) RCM
- طراحي و پياده سازي نظام سنجش و پايش عملكرد و اثر بخشی نت
- رويكردهاي جديد برنامه ريزي و مديريت نت ، استراتژي ها و تكنيك ها
- توسعه مدلهای بهینه سازی نگهداری و تعمیرات
- نت جهاني WCM
- مديريت چرخه عمر اموال و دارايي ها ، سياست ها ،راهبرد ها و تكنيك ها ASSET MNG .
حوزه معماري محصول و توسعه محصول جديد :
- طراحي و توسعه الگوهاي توسعه محصول جديد با عنايت به ملاحظات فني ، اقتصادي ،تجاري و ...
- استراتژی های توسعه محصولات و خدمات جدید در کسب وکارهای مختلف
- مدلسازي توسعه سكو يا پلتفرم در صنايع مختلف و تبيين و تفسير اصول و قواعد مربوطه
- توسعه و تبيين سياست هاي مديريت تنوع اقلام در واحد هاي صنعتي و طراحي براي متنوع سازي محصولات DFV
- چگونگي اجراي راهبرد هاي متناسب سازي انبوه MASS CUSTOMIZATION در كسب و كار هاي مختلف
- چگونگي اجراي راهبرد هاي تاخير در توليد POSTPONMENT ، تبيين و تفسير اصول و قواعد مربوطه
- چگونگي توسعه محصول جديد در صنايع مختلف NPD ، فرايند ها ، راهبرد ها ، تكنيك ها و ...
- چگونگي توسعه كسب و كار هاي جديد NBD و توسعه خدمات جديد NSD راهبرد ها ،ملاحظات اقتصادي و تجاري و تكنيك ها
- مديريت چرخه عمر محصول PLM تكنيك ها و راهبرد ها و تبيين و تفسير اصول و قواعد مربوطه
- طراحي روش تعيين ميزان تشابه و عدم تشابه در محصولات و مولفه هاي مختلف
- الگوهای معماری محصول و بهینه سازی تکنیک ها و روش های مربوطه
- چگونگي معماري محصولات ماژولار و تعيين درجه ماژولاريتي اجزا و قطعات ، تبيين و تفسير اصول و قواعد مربوطه
- چگونگي اجراي راهبرد هاي مشترك سازي متناسب سازي انبوه-متمایز سازی- تعویق در تولید استاندارد سازي و ... در صنعت
- الگو های توسعه پلتفرم و تعداد و ترکیب بهینه انها در کسب وکار های مختلف
- استراتژي هاي نواوري در توسعه محصول ، توسعه كسب و كار و توسعه خدمات جديد
- الگوها و مدلهای بهینه سازی توسعه محصول
- اندازه گيري و مدلسازي ريسك توسعه محصول جديد و روشهاي مديريت ان
- تبيين و توسعه مدلهاي طراحي براي تعالي DFX در ارتباط با معماري محصول و توسعه محصول جديد
- مدلسازی اقتصاد تنوع و ارتباط ان با اقتصاد مقیاس در تولید محصولات ECONOMY OF SCOPE & SCALE
- الگوها و مدلهای متنوع سازی و متمایز سازی محصولات و خدمات
- تحلیل و بررسی مولفه های اقتصادی و تجاری توسعه محصول جدید ( سیاست های قیمت گذاری، برندینگ، بسته بندی و ...)
- مدلسازی موقعیت یابی محصولات جدید در بازار
- توسعه محصولات و فناوری های دیجیتال
حوزه مديريت سيستم و مديريت كيفيت :
- مديريت كيفيت در بخش خدمات ، راهبرد ها روش ها و تكنيك ها
- توسعه مدلهاي تلفيقي و تركيبي از ابزار ها و تكنيك هاي مديريت كيفيت و بهره وري
- طراحي و توسعه مدلهايي براي اندازه گيري و پايش درجه كيفي محصولات و خدمات
- الگوها، مدل ها و راهبردهای توسعه و بهبود ارزیابی و سنجش و پایش بهره وری
- مدلسازي، ارزيابي و اندازه گيري درجه ارزش ، محصولات ، خدمات ، فرايند ها و ...
- طراحی و تدوین استانداردهای کیفی و تخصصی
- مدیریت کیفیت فرایند/ مدیریت کیفیت اطلاعات
- و ....
سایر محور ها ( صرفا با تمرکز بر مباحث و کاربرد های حوزه مهندسی صنایع )
1- حوزه اینترنت اشیا IOT
2- پرینتر های سه بعدی 3D PRINTER
3- مدیریت داده های بزرگ BIG DATA
4- رایانش ابری CLOUD COMPUTING
5-جمع سپاری CROWD SOURCING
6- تجارت الکترونیک و کسب وکار الکترونیک - EC-EB
7-مدیریت تجربه مشتری CUSTOMER EXPERIENCE MNG
8- کسب وکار های مبتنی بر رایانش ابری CLOUD BUSINESS
9- کسب وکار های مبتی بر فناوری مالی FINTECH
10- علم داده DATA SCIENCE
11- واقعیت مجازی VIRTUAL REALITY
12- هوش مصنوعی ARTIFICIAL INTELLIGENCE
13-روباتیک ROBATICS
14- فناوری بلاک چین BLOCKCHAIN
15- انقلاب صنعتی چهارم INDUSTRY 4
16- سیستم های سایبر- فیزیک CYBER PHYSICAL SYSTEMS
17- اینترنت افراد IOP
18- اینترنت خدمات IOS
19- جهان هوشمند SMART WORLD
20- یادگیری ماشین MACHIN LEARNING
توضيح مهم :
موارد فوق الذكر محور موضوعات پيشنهادي است و مي تواند موضوعات متعدد و متنوع و حتي تركيبي ديگري را نيز شامل گردد. همچنين براي تعريف تز كارشناسي ارشد و دكترا ارايه ايده اي جديد و نواورانه با تمركز بر ارايه طرح و مدل نظري و كاربردي ، بهينه سازي كمي ،توسعه تئوري ، توسعه متودولوژي جديد و مدل مفهومي ، تحليل كمي و كيفي و ارزيابي مقايسه اي، بومي سازي مدل ها و تكنيك ها و اجراي عملياتي روش هاي پيشنهادي مي تواند ملاك عمل باشد.
برخی راهبردهای توسعه ایده برای موضوع تحقیق و پایان نامه:
• جدید بودن و منحصربفردبودن:ارایه ایده ، تئوری و یا یک مدل یا نظریه جدید و بدیع
• تغییر مدل ذهني : كنار گذاشتن تفكرات قبلي و باز اندیشی مجدد در خصوص پدیده مورد بررسی
• ابعاد:روي چندين بعد فکرکردن، ابعاد جدیدی را به مساله اضافه کردن
• سمت و سو: درجهت ديگري هم به مسئله فکرکردن
• درهم تنيدن: ايده هاي مختلف، ابزار ها و تکنیک های مختلف را به هم پيوند دادن
• بخش بخش کردن: جزء جزء کردن ايده به بخش هاي مختلف و بررسی تاثیر هر یک و نیز اثرات متقابل انها
• اصلاحات: انجام بهبود و تنظيمات روي ايده موجود در جهت بهتر شده نتایج روش کار و مانند ان
• مشابهت: استفاده و بهره برداری از الگو ها و موقعيت هاي مشابه ديگر برای تحلیل و حل مساله مورد نظر
• و مانند ان .....